Subap ayarı aslında çok basit bir işlem,ancak karıştırıldığı takdirde vosvosun çalışmamasına sebep olabilir
Tabi ki düzeltilebilecek birşey.
Açıkcası bunun için bir video çekmemiz gerekir.2 tane subap contasına(mantar) ,
sentil
,13-21 anahtar ve bir düz tornavidaya ihtiyacınız olacak.Yazılı olarak zamanında anlatılan bir veri var;
Vosvos Subap Ayarı
Subap ayarları motorun performansı ve düzenli çalışması üzerinde önemli bir rol oynar. Subap ayarı bol olan bir motor sesli çalışır, bunun aksi sıkı olursa subap yakar. Her iki durumda ise performans kaybı olur. Aşağıdaki adımları takip ederek sizde kolayca, vosvos'unuzun subap ayarlarını kendiniz yapabilirsiniz.
Subap ayarlamasında dikkat edeceğiniz en önemli nokta, motorun mutlaka soğuk olmasıdır. Vosvos motorunun subap ayarları motor soğuk iken yapılır.
1. Her iki subap kapağını ve çevresini iyice temizleyin.
2. Subap kapağını tutan yaylı tel ile kapak arasına, orta yerinden bir tornavida geçirerek, aşağıya doğru bastırıp açınız.
3. Buji kablolarını, doğru olarak tekrar yerine takabilmeniz için işaretleyip sökünüz.
4. Motoru kolayca elle döndürebilmeniz için bujileri sökünüz.
5. Hangi silindirin kaç numara oldğuna dikkat ediniz. Silindir soğutma tenekelerinin üzerinde, silindir numaraları yazılıdır. Vosvos 'un (arabanın değil) arkasından motora baktığınız vaziyette, sağ ön taraftaki 1 No.lu silindir, sağ arka taraftaki 2 No.lu silindir, sol ön tarafta 3 No.lu silindir ve sol arka tarafta ise 4 No.lu silindir yer alır. Burada ön ve arka Vosvos'un ön ve arka tarafını belirtmektedir.
6. Distribitör kapağının iki yanındaki yaylı klipsleri bir tornavida yardımı ile açarak kapağı çıkarınız.
7. 21 mm'lik bir anahtar kullanarak, Generatör-Dinamo kasnak vidasından veya elle kayışı kullanarak, tevzi makarası 1 No.lu buji kablosunu gösterene kadar, motoru döndürünüz. Bu durumda distiribütör çemberinde, tevzi makarası ile ayni hizada olması gereken, küçük çizgi halinde bir yarık vardır (Resim 1).
8. Krank şaft kasnağının üzerindeki yarıklara bakınız Eğer yarık bir tane ise, en üstte ve iki motor bloğunun birleştiği çizgi ile ayni hizada olması lazım. Eğer iki tane yarık varsa, her ikiside çizginin hafif sağında olması lazım (Resim 1).
9. Şimdi bu vaziyette 1 N.lu silindirin eksz ve emme subapları ile rocker arm,lar arasındak boşluk kontrol edilip gerekiyorsa ayarlanabilir. Her iki subap içinde bu boşluk motor soğuk iken 0.006 inç (0.15 mm) olmalıdır.
10. Eğer değilse, rocker arm üzerindeki somunu gevşeterek sente (feeler gauge) yi aradaki boşluğa yerleştirip ayar vidasını sıkınız.Sente ileri geri hareket ettirildiğinde, sıkışmadan aradaki boşlukta hareket etmesi lazım.
11. Şimdi senteyi çıkarınız, ayar vidasını bir tornavida ile sabitleyip üzerindeki kilitleme somununu sıkınız. Boşluğu tekrar kontrol ediniz, eğer doğru değilse işlemi tekrarlayınız (Resim 2).
12. 1 No.lu silindirin subap ayarları doğru olarak yapıldıktan sonra, tevzi makarası 90 derecelik bir dönüş yapana kadar motoru saat yönü aksinde döndürünüz. Motor 180 derecelik bir dönüş yapmış ve kasnak üzerindeki zamanlama işareti en alta gelmiştir.
13. 2 No.lu silindir subaplarını kontrol edip gerekirse ayarlayınız.
14. Yine motoru saat yönü aksine 180 derece döndürünüz. Kasnak üzerindeki zamanlama işareti en üste gelmiş ve tevzi makarası 90 derecelik bir dönüş yapmıştır. Şimdi 3 No.lu silindir subaplarını kontrol edip ayarlayınız.
15. Yine motoru ayni yönde 180 derece döndürerek 4 No.lu silindire geçiniz.
16. İşlem tamamlandıktan sonra yeni contalar kullanarak subap kapaklarını yerine takınız. Contaların her iki yüzeyinede biraz gres yağı sürmek, yağ sızdırma olasılığını azaltacaktır.
Resim 1: Tevzi makarası distribütör üzerindeki çizgi ile ayni hizada. Krank şaft kasnağı üzerindeki zamanlama yarığına dikkat ediniz.
Resim 2: Sente kullanarak subap boşluklarının kontrol edilip ayarlanması
İngilizce olarak güzel bir anlatım var;
ateşleme sistemine göre gidiyorsunuz. 1-4-3-2 şeklinde ateşlerken 1 numarayı ayarladıktan sonra motoru ters döndürerek 2 numaralı ateşlmeyi yapmış oluyoruz yani 1-2-3-4 şeklinde sırayla takip edip egzost ve emme sübaplarını ayarlıyorsunuz.
Buji kablolarını yenilemek isterseniz ise ford taunus buji kablosu almanızı tavsiye ederim.Amerikan malı ve ucuz.
Bu sıralar site ile uğraşmaktan göremedim kusura bakmayın cevap biraz geç oldu.Video da çekeriz bu konu için.