Eğer alternatör dinamo kullanıyorsanız 2 adet rulman bulunmakta önde ve arkada.Ön rulman bozuk ise komple çıkarmadan değiştirebilirsiniz.Öncelikle öndeki kasnakta bulunan 21 lik somunu söküp kayışı çıkartın.Çıkacak bul sayılarına dikkat edin.Takarken aynı şekilde o sayılarla takmanız işinizi kolaylaştırır.Bu pullar ile kayışın gerginliği ayarlanmakta.Daha sonra 3 adet düz civata gelicek karşınızıa bunlarıda söktüğünüzde kapak çıkacak,kapağın karşılığında ise rulmanı göreceksiniz.Yalnız bu rulmanı buradan çıkartmak sizi uğraştıracaktır...Çektirme ile en basit şekilde çıkar ancak ona uyacak çektirmede zor.Bundan sonrası sizin yeteneğinize kalıyor.Rulman kodu 6203 olabilir emin değilim...Çıkan rulmanın üstünde kodlar vardır bez ile silip o koda göre rulman alın.Aldığınız rulman kaliteli olmasına özen gösterin.Arkadaki rulman bozuk ise komple sökmeniz gerekiyor.
Açıkcası fanı bile sökmek başlı başına bir uğraş
Ben yapıcam diyorsanız anlatayım;
Vosvosun motoru indirmeden davlumbazı sökebilirsiniz,ancak ciddi anlamda dikkat edilmesi gereken bir konu zira yağ radyatörünü patlatma riskiniz var.Bu işi ustalar genellikle motoru indirip yapıyor.İndirmek için;
Öncelikle aküyü sökün.Daha sonra kaputu çıkartın,kaputu tutan ayaklarıda sökün.Davlumbazın üzerinde ne var ise(bobin vs) davlumbazla ilişikisini kesin.Gaz telini karbüratörden ayırın,hava filtresini sökün.Davlumbazın sağında ve solunda bujilere doğru 2 adet 10luk civata bulunmakta,bunları gevşetin komple sökmeyin.Şarj dinamosu üzerindeki kabloları ayırın,ayırmadan önce fotoğraflayın.Dinamo üzerinde bir kelepçe vardır,13 anahtar ile bu kelepçeyi sonuna kadar gevşetip davlumbaza ittirin yada komple çıkarın.21 anahtar ile kayışı kasnaktan ayırın,dönmesini engellemek için kasnağın yukardan baktığınızda boş kalan kısımlarında düz tornavida ile sabitleyebilirsiniz.Aklıma şu anda davlumbazın çıkmasını engelleyen bir durum gelmiyor.Sağ ve soldan tutarak karbüratöre takılmasını engelleyerek yukarı doğru çekin alın.Fazla kendinize doğru esnetmeyin zira davlumbazın içinde yağ radyatörü bulunmakta ve esneme durumunda kırılmaktadır.
Çıkardıktan sonra dışarı davlumbazla alternatörü ayırmanız gerekmekte.Alternatörü davlumbaza 4 tane 10luk civata sabitlemekte.Onları söktükten sonra dinamomuz çıkacaktır.Şimdi dinamomuz ile fanımızı ayırabiliriz.Fanı dinamoya bağlayan 30 luk bir somun bulunmakta.Şarj dinamosunun bir ucuna 21 fanın olduğu yere de 30 luk anahtar takarak fanın 30luk somununu sökebilirsiniz.Bu biraz zor bir işlem bir mengeneyede sıkıştırabilirsiniz 21 lik somunu...Daha sonra 2 adet saç kalmakta bu saçlarıda 10 luk civatalar tutmakta onlarıda söküp alternatörü çıplak hale getirebilirsiniz.Modele göre değişiklik göstersede üst tarafta 3 tane ince civata var bunları söküp kömürleri ayırabilirsiniz.Daha sonra alternatörün önünde 3 adet düz civata bulunmakta bunları çıkardığınızda rulmana ulaşırsınız.Rulman sesini elinizle çevirdiğinizde farkedebilirsiniz....30 luğu söktüğünüz yerden plastik bir çekicle hafifce vurarak mili dışarı çıkartın.Bu mili sanayide bir dinamocuya göstererek bakırlarını kontrol ettirin.Bitmek üzere ise 25-25-30tl civarında bir parça değişimiyle bakırlarını yenileyin(sargıyı kastetmiyorum,kömürlerin deydiği 2 bakır çember)İçeride diyot tablası denilen bir parça durmakta orada 4 adet düz civata bulunmakta bunlarıda sökün.Ana kablo bağlı olan 8 lik somun taktığımız yerdeki somunuda sökerek diyot tablası ile bağlı olduğu sargılı yatağı dışarı almanız gerekiyor,bu işlemi dikkatli bir şekilde yapın zira diyot tablası kablosu kırılırsa onarılması mümkün olmayabilir.Bu işlem için kapağı söktüğümüz 3 civatanın olduğu yerler biraz daha dışarıda buraları masaya hafif hafif tersten vurarak yatağın düşmesini sağlayabilirsiniz.Arkada bulunan rulmanı göreceksiniz,arkasından vurarak düşmesini sağlayın onunda üzerinde bulunan koda göre gidip rulmancıdan alabilirsiniz.Rulmanları yerleştirdikten sonra ters işlemleri uygulayarak dinamoyu toplayabilirsiniz.Biraz karışık görünmekte ancak yapılmayacak birşey değil...